En del af jer har nok hørt om Trykprøvning af drev - og hvad er det så?

Ja, trykprøvning af et drev foretages for at sikre at der ikke er nogen lækager i drevet - lækager der kan føre til vandindtrængning i drevet - og olietab

Man bør årligt trykprøve sit drev for at undgå dyre reparationer - består drevet ikke "testen" så er det klogt at få udbedret lækagen straks - så kan det nemlig ofte klares ved at skifte læberinge i drevet - venter man så kan det koste en gennemgribende renovering af drevet

Trykprøvning foretages ved at man tømmer drevet for olie og monterer en trykprøver i det ene oliehul:







På Disse billeder er trykprøvningsmanometret monteret på et Alpha 1 Gen 1 drev - men den passer også på andre drevmodeller og mærker



 

Nu sættes drevet under lufttryk (8-10 psi) ved hjælp af en almindelig fordumpe eller lign. drevets aksler drejes lidt frem og tilbage og holder drevet stadig samme tryk efter 1 time - ja så er tætningerne i orden.

Man bør kun bruge en fod/håndpumpe til at sætte tryk på drevet - drevet indeholder nemlig en meget lille luftmængde (under 2 liter) så sætted trykluftanlægget til så kan man ricikere at få sat for meget tryk på drevet på brøkdele af et sekund - og så blæser man populært sagt pakningerne ud af drevet - så brug en manuel pumpe til at sætte tryk på.

Trykprøveren kan også bruges til Udenbordsmotor drev - men på udenbordsmotordrev plejer man også at lave en vacumtest - det gør man normalt ikke på i/o drev hvorfor?

Jo fordi mange nyere drev har 2 læberinge på propellerakslen - den ene holder olien inde - den anden vandet ude - men på indgangsakslen til motoren (den aksel der gåt ind i bælgen) er der kun 1 læbering - den holder olien inde i drevet - der er kun brug for denne ene idet der ikke er noget vand der skal holdes ude da bælgen jo er vandtæt. Derudover er de fleste moderne drev forsynet med en ekspansionsbeholder der sidder i motorrummet - vacum kan således ikke forekomme i drevet.

Ideen med denne ekspansionsbeholder er at drevet hele tiden er under et svagt statisk overtryk - er der en lille lækage vil olien således blive trykket ud af drevet - og vand vil ikke komme ind. Et andet formål er at olien i drevet når den opvarmes kanb udvide sig og trykkes op i beholderen - omvendt kan olien løbe tilbage i drevet når det afkøles - et glimrende system som i øvrigt også bruges på store skibe.

Selve trykprøvningen er enkel at foretage hvis man har det rigtige manometer til trykprøvningen - jeg ved at nytdrev.dk sælger et sådan manometer - med det i hånden kan man selv trykprøve sit drev billigt og enkelt.

Tekst og billeder, er udarbejdet af ENN fra vort Debatforum.

Artikler
   Emner: Trykprøvning af drev. Udgivet: 01/03/2008
 
Side:
Forårsklargøring - klik en pris
Brugte reservedele
Trustpilot
Månedens tilbud
Kloge ord fra nytdrev.dk....
Her kan du læse vores artikler som omhandler mange forskellige emner indenfor drev, og vedligeholdelse af disse.