Vinterklargøring af drivlinien - Mercruiser, OMC eller Volvo Penta 3.0 - 4.3 - 5.0 - 5.7 - 5.8 - 6.2 - 7.4 - 8.1 liter

Drev: Alpha One Gen I / II, BRAVO I/II/III, OMC Cobra, OMC King Cobra eller Volvo Penta SX

 

Frostsikring af motoren

En forudsætning for at drivlinien i båden har optimal levetid er generel service, drift og vedligeholdelse herunder også vinterklargøring. Vi ser mange eksempler på decideret sjusk, når drivlinien f.eks. skal vinterklargøres. Mange bådejere vælger blot at aftappe kølesystemet for vand, således at en frostsprængning undgås, men hvad så med de tæringsprocesser i motorens kølekanaler der er under udvikling ? Nej, det er ikke nok blot at aftappe motorens kølesystem for vand - der SKAL påfyldes en kraftig glycolblanding, der stopper tæringsprocesserne og forlænger motorens levetid markant. Meningerne omkring den rigtige dosering glycol er mange. Hos nytdrev.dk anbefaler vi brugen af propylenglycol i blandingsforholdet 60/40 eller 50/50, der er af så kraftig en konsistens, at gennemstæringsprocesserne reelt stoppes. Glycolblanding kan påfyldes igennem drevets vandindtag og ved brug af trakt, slange og flusher - se billede længere nede på siden.

Motorens køleystem SKAL være drænet for vand inden der påfyldes glycolblanding. I modsat fald, vil frostpunktet blive ændret med mulighed for en frostsprængt motor.

 

Olieskift på motor og drev

Ser man på de belastninger som olien på motor og drev udsættes for under sejlads, er der absolut ingen grund til at spare på denne konto selv med en ældre motor. Motorer og drev er i behov for rigtig oliekvalitet og ikke mindst viskositet sammen med en opretholdelse af de foreskrevne olieskiftintervaller fra producenten.

Lad det være sagt med det samme:

Længere olieskiftintervaller med kostbar olie end hyppigere olieskiftintervaller med en middelklasse olie kan IKKE anbefales.

Både motor- og drevolie er af så høj kvalitet - hvis der snakkes deciderede marineolier - at det under ingen omstændigheder må sammenlignes med alm. motorolie til biler og ikke tilnærmelsesvis de samme serviceintervaller som gælder for biler. En bådmotor er belastet på samme måde som en bil der kører i 5 gear med fuldt læs op af bakken og med speederen trådt i bund. Alene det faktum kræver meget af dels drivlinien, men også af netop olierne, der som bekendt har 3 hovedformål nemlig:

Smøre - Køle - Tætne

Vi ser sjældent et decideret motorhavari forvoldt af forkert olie, men hurtigere slitage på motorens mekaniske/metalliske dele kan sagtens være forårsaget af forkert olie, for lange olieskiftintervaller og ikke mindst hensynsløs brug af motoren under drift specielt når motoren er kold. Urenheder der skabes i motoren under drift forplanter sig til motorolien og reducerer de smørende egenskaber der er så vitale for problemfri sejlads og netop derfor anbefaler vi, at motorolien skiftes ved sæsonstart og sæsonafslutning. Bevares, olieskift ved sæsonafslutning kan virke "overkill", men at få motoren kørt igennem med ren olie og få fjernet de værste partikler i motorens smøresystem må uden tvivl være at fortrække.

Omkring drevet der i grove træk fungerer som bådens gearkasse, så er det endnu et kendt faktum, at sløseri med de anbefalede olieskiftintervaller kan få katastrofale følger. Som de fleste er bekendt med, er drevets øverste del - når båden planer - fri af vandet og eneste mulighed for køling er olien. Derfor er det uhyre vigtigt, at olien er dugfrisk og kan klare de krav som der stilles bl.a køling der er så vigtig for at undgå drevhavari. Adskillige analyser og tests har bevist, at såfremt drevets arbejdstemperatur overstiger ca. 130 grader, så mister selv den bedste og godkendte olie sine smøreegenskaber. Som tilfældet med motorolie må det på det kraftigste frarådes at eksperimentere med kostbare olier, der lover forlængede olieskiftintervaller og dermed reducerer udgifterne på driftskontoen. En analyse af den aftappede drevolie ved sæsonstart og sæsonafslutning kan kaste lys over drevets tæthed, hvor fokus er koncentreret omkring vandindtrængen og dermed vand i drevolien. Vand i drevolien er et faresignal og bekræfter at drevet ikke kan holde tryk. Fejlen skal findes og udbedres. Skifter man drevolien 2 gange pr. sæson, så har man et godt overblik over drevets reelle tæthed og kan således forebygge evt. større skader der måtte følge i kølvandet på vandindtrængen i drevolien.

Derfor: Olieskift på drevet ved sæsonstart og sæsonafslutning

 

Konservering af motorens indsugningssystem

Flere og flere benytter konserveringsolie eller Fogging Oil, som det kaldes på engelsk. Konserveringsolie har den fordel, at det lægger en kraftig film på cylindervæggen og motorens indsugningssystem. En god måde at sikre sin motor på, når den skal stå stille igennem vinteren. Fremgangsmåden ved brug af konserveringsolie er, at motoren simpelthen "kvæles" ved et lavt omdrejningstal ( under 1500 omdr.min ). Under processen vil der fra udstødningen kommer en del røg, hvilket er helt normalt. Det samme vil gentage sig, når motoren startes igen til foråret. Røgudviklingen stopper når al konserveringsolie er brændt ud af forbrændingskammeret på motoren.

Konserveringsolie må ikke benyttes på EFI eller MPI motorer.

 

Serviceopgaver på båden

Et hyppigt omtalt emne for mange, men undladt af endnu flere. Sørg nu for, at bevægelige dele på styretøjet får et lille eftersyn evt. smøring. Propellen på drevet kan nemt og bekvemt afmonteres og propellerakslen smøes med vandbestandig fedt f.eks. LubriMatic. Smøring af propellerakslen gør et propelskift nemt og hurtigt. Smøring af transomleje anbefales ligeledes. Kalecheknapper afrenses for saltaflejringer f.eks. med en lille neglebørste. Et stort problem for mange er fugt i båden, der kan give jordslåethed på interiøret. Hos MATAS kan der købes fugtposer, så er problemet med ødelagt interiør mv. elimineret. Husk at sætte en spand under fugtposen !!!!!!!!

 

Hvad gøres der med drevet ?

Et spørgsmål vi får mange gange i løbet af hver sæson og som vi altid har et entydigt svar på, hvis båden opbevares på risikable opbevaringspladser uden opsyn:

Drevet afmonteres og stilles i aflåst rum

Når drevet er afmonteret, så er der endvidere mulighed for at lave inspektion evt. udskiftning af gængse sliddele både i transom og drevet herunder bælge, transomleje, gearkabel, impeller mv. Motorens oplining kan også kontrolleres, hvilket vi anbefaler mindst hvert andet år. Er der behov for at drevet bliver malet, så er det nemt at gøre imens det er afmonteret. På mange drev er der smørenipler ved kardankrydsene, som bør smøres ifb. med vinterklargøringen.

 

Kan batteriet holde til at stå urørt i flere måneder:

Nej, som udgangspunkt lever et bådbatteri i fritidsfartøjer et hårdt liv og har dermed en kort levetid sammenlignet med batterier i biler. Levetiden kan dog forlænges, hvis man gør følgende:

Oplader batteriet når båden ikke bruges - servicere battericellerne med destillieret vand ved behov - afmonterer batteriet om vinteren og sætter det til en svag pulserende opladning f.eks.  med en CTEK lader.

Gøres ovenstående, så har man et godt og brugbart batteri i mange år fremover, der kan levere den ønskede kapacitet som der kræves for at starte motoren.

 

Hvad skal der så gøres til foråret:

- Montering af drev

- Olieskift på motor og drev

- Udskiftning af tændrør

- Udskiftning af anoder

- Gennemgang af motorens funktioner

- Gennemgang af motoren for evt. utætheder

- Opstart

- Prøvesejlads

Korrekt påfyldning af kølervæske ved brug af trakt, slange og flusher.

Denne artikel er udarbejdet af nytdrev.dk. Kopiering eller anden brug af artiklen er forbudt medmindre der foreligger skriftlig tilladelse fra nytdrev.dk

Der er i øjeblikket ingen artikler under dette emne.
 
Forårsklargøring - klik en pris
Brugte reservedele
Trustpilot
Månedens tilbud
Kloge ord fra nytdrev.dk....
Her kan du læse vores artikler som omhandler mange forskellige emner indenfor drev, og vedligeholdelse af disse.