EFI (Benzinindsprøjtning)

 

EFI, MPI, TBI, der findes en del forkortelser for benzinindsprøjtning på marinemotorer. Men der findes som hovedregel kun to typer.

MPI: Multi Point Injection

TBI: Throttle Body Injection, også kaldet monoindsprøjtning.

 

EFI er bare en forkortelse for Electronic Fuel Injection, den ikke fortæller noget om hvilken type indsprøjtning det drejer sig om. I folkemunde er ordene "direkte indsprøjtning" ofte brugt, men der findes stort set ingen indenbords benzinmotorer i både med direkte benzinindsprøjtning, altså hvor benzinen bliver sprøjtet direkte ind i cylindrene. Det er indtil videre forbeholdt autobranchen (VW's FSI og Mitsubishi's GDI). Dog er de fleste nye dieselmotorer med direkte indsprøjtning. Ældre dieselmotorer var ofte med forkammer, hvor dieselolien blev sprøjtet ind i. 

 

Mercruiser og Volvo Penta har kaldt deres indsprøjtningsmotorer forskellige betegnelser igennem tiden. Volvo har brugt lidt flere end Mercruiser.

Volvo Penta's betegnelser:

GI = Monoindsprøjtning

GSI = Multipoint indsprøjtning

GXI = Multipoint indsprøjtning

FI = Multipoint indsprøjtning

FSI = Multipoint indsprøjtning

Starter betegnelsen med G, er det en GM motor.

Starter betegnelsen med F, er det en Ford motor.

Bemærk at Volvo Penta FSI intet har med VW FSI at gøre.

 

De første marinemotorer fra de to fabrikanter (Volvo Penta & Mercruiser) var med monoindsprøjtning. Det er en simpel metode at lave indsprøjtning på, i grove træk tager man bare karburatoren af og monterer denne TBI enhed i stedet. Der skal så tilføjes lidt ledninger, en elektrisk benzinpumpe og en styreboks.

 

MPI indsprøjtning er mere kompliceret, her er der lavet lidt om på indsugningen, da der er skal monteres en indsprøjtningsdyse ved hver cylinder i indsugningsmanifolden. På dyserne er der så monteret en manifold til benzin. Ledningsnettet mere omfattende end ved monoindsprøjtningen. Fidusen er at man kan hente flere HK ud af motoren. Bemærk at selv om der sidder en dyse pr cylinder, bliver benzinen ikke sprøjtet direkte ind i cylinderen, men i indsugningsrøret før ventilen.

 

TBI system består af:

TBI enhed

Styreboks

Elektrisk benzinpumpe

Kølevandstemperatur måler

Manifold(under)tryk sensor

Mindre ledningsnet

 

TBI enheden er en slags karburator, hvor man har fjernet alt det mekaniske, svømmer, accelerationspumpe, choker m.m. Gas-spjældet er tilbage, og der er så monteret 1,2 eller 4 elektriske dyser(1 stk. pr gas-spjæld) som giver benzin, efter impulser fra styreenheden. Enheden er monteret hvor karburatoren før sad.

TBI enhed.

Holley Pro-jection
 

Komplet TBI kit.

Holley Commander 950 TBI kit. Det viste er ikke til marinemotorer.
 
 

MPI System består af:

Indsugningsmanifold med dyser til hver cylinder

Benzinmanifold ( V6 og V8 har to stk.)

Gasspjæld med potentiometer

Elektrisk benzinpumpe

Separat benzintryks regulator

Styreboks

Kølevandstemperatur måler

Manifold(under)tryk sensor

Større ledningsnet

 

Komplet MPI kit

Holley Stealth Ram kit til GM small block V8. Det viste er ikke til marinemotorer.

Ligesom TBI systemet, får styreboksen nogle input fra de forskellige sensorer, disse bearbejdes og der gives signal til dyserne, som giver benzin. Dette system består så af flere komponenter, som er placeret forskellige steder. Dyserne er placeret ved hver cylinder, benzinmanifold(e) som føder dyserne, sidder hen over dem, gasspjældet er centralt placeret, benzintryksregulatoren er monteret i nærheden af benzinmanifolden(e). Stort set alle nye marinemotorer med indsprøjtning kører med dette system.

Der skal som sådan bruges de samme ting og det samme antal sensorer uanset om det er MPI eller TBI indsprøjtning. I TBI løsningen har man bare bygget dem sammen i TBI enheden. I MPI løsningen er de placeret forskellige steder på motoren. 

 

Hvad er fordelene ved EFI?

Der er flere fordele ved en EFI-motor, frem for en traditionel karburator-motor, uanset om det er MPI eller TBI indsprøjtning.

bullet Nem start af motor, også i koldt og fugtigt vejr.
bullet Lavere benzinforbrug. ( % satsen kan dog variere)
bullet Mere effekt.
bullet Bedre respons på gas givning.
bullet Stabil tomgang.
bullet Færre mekaniske komponenter, ingen acc pumpe, intet chokerspjæld.

 

Kan man bygge sin karburatormotor om til EFI?

De viste sæt er komplette kit som man selv kan købe og montere på sin bådmotor, V6 eller V8. Det kræver at man er omhyggelig og snild på fingrene. Kittene indeholder alt hvad der skal bruges.

Så har man en ellers velfungerende karburator-motor, men vil gerne nyde fordelene ved EFI, behøver man nødvendigvis ikke at skifte motor, man kan nøjes med at bygge sig egen velfungerende motor om. 

Bemærk at der findes specielle udgaver af de viste systemer, som er tilpasset marine brug. Brug altid disse, da der ved evt. brand i båden ikke fra forsikringsselskabets side kan rejses tvivl om branden er opstået pga. dele, der ikke er beregnet til marinemotorer. Er der også tale om en effektforøgelse, hvilket næsten altid er tilfældet, skal dette også meldes til forsikringsselskabet.  

En detalje man skal være opmærksom på, når man bygger en karburator motor om til EFI, uanset om det er TBI eller MPI, er benzintanken. Der skal laves en slags "backup". Man kan risikere at motoren sætter ud når der er lidt benzin i tanken og båden samtidig bevæger sig meget. Det er fordi benzinen forsvinder fra sugerøret i et kort øjeblik og der ingen akkumulerings tank findes i systemet. Der er kun rør, slanger og benzinpumpen. På karburatoren fungerer svømmerhuset (også) som backup, det mangler man på EFI systemet. Hvordan det skal laves, er lidt op til en selv, der er flere muligheder. Man kan f.eks. lave et udtræk i bunden af tanken som sugerøret sidder nede i. Det er selvfølgelig ikke noget man bare laver, tanken skal ud og der skal svejses et stykke i bunden.

Alternativt kan man lave en separat buffertank. Det kræver så at man monterer en ekstra benzinpumpe, man kan evt. bruge den gamle mekaniske pumpe som sidder på motoren, afhængig af hvad der placeringsmæssigt er mest velegnet for installationen. Den ekstra pumpe, skal ikke levere noget højt tryk, blot en stor mængde.

Nedenstående diagram viser hvordan buffertanksystemet laves. Tanken kan laves af et rundt rør, med tre tilslutninger i toppen og en i bunden. En passende størrelse er ca. en liter. Tanken skal stå lodret, når den er monteret. Den trykprøves inden montage, da lækage kan være katastrofalt.

Denne tekst, er venligst stillet til rådighed af Per G fra horizonblue.dk 

Artikler
   Emner: Benzinsystemer Udgivet: 01/03/2008
 
Side:
Forårsklargøring - klik en pris
Brugte reservedele
Trustpilot
Månedens tilbud
Kloge ord fra nytdrev.dk....
Her kan du læse vores artikler som omhandler mange forskellige emner indenfor drev, og vedligeholdelse af disse.